
Badanie przesiewowe w kierunku przewlekłej choroby nerek.
Kwalifikują się pacjenci, u których nie rozpoznano jeszcze przewlekłej choroby nerek:
W wieku 60-75 lat
Lub pacjenci w wieku 18-60 lat z min. jednym z czynników ryzyka tj.:
Otyłość
Nadciśnienie tętnicze
Cukrzyca
Choroba nerek w wywiadzie (inna niż przewlekła choroba nerek, np. kłębuszkowe zapalenie, stan po ostrym uszkodzeniu itd.)
Przewlekły zespół wieńcowy (dusznica bolesna stabilna)
Niestabilna dusznica bolesna
Przebyty udar mózgu
Przebyty zabieg/operacja rewaskularyzacji tętnić (wieńcowych, kończyn dolnych, nerkowych, dogłowowych, wewnątrzmózgowych lub aorty)
Niewydolność serca w klasie NYHA II-IV
Pacjent ma wykonywany pomiar wzrostu i masy ciała oraz badania laboratoryjne i badanie moczu – kreatynina i wskaźnik albumina/kreatynina w moczu (ACR).
W przypadku nieprawidłowych wyników – kontrolne badanie po upływie 3 miesięcy lub skierowanie do nefrologa w zależności od konkretnego przypadku.
Dlaczego warto?
Przewlekła choroba nerek to druga najczęstsza choroba przewlekła w Polsce (po nadciśnieniu tętniczym). Szacuje się, że choruje na nią ok. 4,2 ml osób w kraju, z czego tylko ok. 6% zostało zdiagnozowane!
Rocznie około 80 tys. osób w Polsce umiera przedwcześnie z powodu niewykrycia choroby nerek.
Przewlekła choroba nerek jest jednym z czynników predysponujących do wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego takich jak zawał serca czy udar.

To już drugie takie wydarzenie, wspólnie organizowane przez gminę i Centrum Medyczne Komorniki, od roku przyjmujące pacjentów w Ośrodku Zdrowia przy ul. Stawnej (drugie piętro). W tym czasie przybyło tu lekarzy specjalistów, póki co świadczących usługi komercyjne. W tym miesiącu dołączyli laryngolog i ginekolog.
Podczas Białej soboty z usług naszych specjalistów skorzystało ponad 100 pacjentów!

Szanowni Pacjenci, wiemy, że wielu z Was solidaryzuje się z Ukrainą i wspiera ją na możliwych frontach poprzez dary, zbiórki, czy wpłaty na organizacje pomocowe. Niestety potrzeby są wciąż ogromne, a jednym ze sposobów w jaki możemy się włączyć jest bezpośrednia pomoc Szpitalowi Miejskiemu we Lwowie do którego zwożeni są cały czas ranni z całej Ukrainy…


O pomoc w zdobyciu niezbędnych materiałów proszą lekarze lwowskiego szpitala. Poniżej do pobrania lista konkretnych produktów możliwych do zdobycia w każdej aptece, które może choć w częściowym zakresie będziemy w stanie zapewnić i przekazać w docelowe miejsce.
Zbiórkę materiałów prowadzimy w
Centrum Medycznym Komorniki
ul. Stawna 7, 62-052 Komorniki od poniedziałku do piątku
w godz. 8:00 – 18:00
II piętro
LAGEVRIO - molnupiravir (lek na Covid-19)
LEK JEST WYDAWANY PACJENTOM NA PODSTAWIE KWALIFIKACJI LEKARSKIEJ
Stosowanie produktu leczniczego Lagevrio, molnupiravir
Terapię z zastosowaniem wskazanego produktu leczniczego należy rozpocząć jak najszybciej po rozpoznaniu COVID-19 u pacjenta tj. gdy objawy choroby wystąpiły nie wcześniej niż w ostatnich 5 dniach.
Kryteria włączenia pacjentów do terapii są następujące:
- rozpoznanie COVID-19;
- wystąpienie objawów COVID-19 nie wcześniej niż w ciągu ostatnich 5 dni;
- pacjent dorosły oraz należący do grupy ryzyka ciężkiego przebiegu COVID-19, tj.:
- wiek >65 lat,
- aktywny proces nowotworowy (nowotwory złośliwe),
- leczenie immunosupresyjne,
- niewydolność serca,
- choroba niedokrwienna serca,
- kardiomiopatie,
- cukrzyca,
- POCHP,
- otyłość (BMI ≥35),
- przewlekła choroba nerek,
- wrodzone błędy odporności,
- pensjonariusze domów pomocy społecznej.
UWAGA!
Do terapii produktem leczniczym Lagevrio, molnupiravir nie kwalifikują się pacjenci, wobec których istnieją wskazania medyczne do hospitalizacji z powodu COVID-19.
MEDYCYNA PRACY - już wkrótce!
Szanowni Pacjenci! Już wkrótce, w ramach podstawowej oferty, w Centrum Medycznym Komorniki zostanie uruchomiona opieka medyczna dla Pacjentów indywidualnych i przedsiębiorstw (medycyna pracy) w zakresie podstawowym.
Bezpłatny glukometr dla Diabetyka

Cukrzyca to jedna z najczęściej występujących chorób w Polsce, która może prowadzić do ostrych i przewlekłych powikłań. Dlatego dla diabetyków bardzo istotną kwestią jest regularne i wiarygodne badanie poziomu cukru we krwi, dzięki czemu możliwa jest kontrola stanu zdrowia. Glukometr jest niezbędnym narzędziem w leczeniu cukrzycy. Niestety z czasem użytkowania jego dokładność może nie gwarantować właściwych pomiarów. W takiej sytuacji rozwiązaniem może być wymiana glukometru.
Uprzejmie informujemy, że w naszej Poradni mogą Państwo bezpłatnie otrzymać nowy aparat lub wymienić swój stary glukometr na nowy.
Prosimy w tej sprawie o kontakt z lekarzem lub pielęgniarką w czasie wizyty w Poradni.
Recepty – ważne informacje dla Pacjentów

Analiza wystawianych w naszym Centrum recept nasuwa kilka niepokojących spostrzeżeń i wynikających z nich wniosków:
- Wśród przepisywanych leków znaczną ilość stanowią leki tzw. psychotropowe, uspakajające czy nasenne. U znacznej części pacjentów ich stosowanie nosi znamiona nadużywania tych leków. W wielu przypadkach ich wcześniejsze stosowanie nie znajduje uzasadnienia w zaleceniach poszpitalnych czy specjalistycznych.
W związku z tym każda prośba o przepisanie wspomnianych lekarstw będzie podlegać szczegółowej analizie.
Recepty na leki psychotropowe, uspokajające i nasenne realizowane będą wyłącznie na podstawie konsultacji specjalistycznych.
Odpowiednie informacje z tych konsultacji muszą znajdować się w historii choroby pacjenta w naszej Poradni.
- Wobec częstych wątpliwości odnoszących się do przepisywania leków z określoną odpłatnością (ryczałt, 30% lub 100%) uprzejmie informujemy, że zasady refundacji leków są szczegółowo ustalane w receptariuszu Ministerstwa Zdrowia i w zależności od wskazania medycznego możliwe są różne poziomy odpłatności za ten sam lek.
Zatem ustalenie poziomu odpłatności nie jest kwestią uznaniową lekarza – zależy wyłącznie od zastosowania leku w konkretnej jednostce chorobowej.
Jednocześnie pragniemy poinformować Szanownych Pacjentów, iż w związku ze zwiększoną ilością pacjentów z infekcjami układu oddechowego, wymagających konsultacji w naszej Poradni (łącznie z wykonaniem testu w kierunku infekcji Covid 19) okres oczekiwania na wystawienie recepty może wynosić 3-5 dni.
Mimo tych obciążeń czynić będziemy starania o jak najszybsze realizowanie Państwa próśb. Zatem zwracamy się do Państwa o wyrozumiałość i odpowiednio wczesne reagowanie na kończące się ilości stosowanych leków.


Ze względu na wysoki sezon infekcyjny oraz rosnącą liczbę zakażeń wirusem SARS-CoV-2 wykonujemy wszystkim pacjentom z objawami infekcyjnymi górnych dróg oddechowych bezpłatny, szybki test antygenowy.

Od 1 lipca 2021 roku pacjenci Przychodni Lekarza Rodzinnego w Komornikach, udzielającej świadczeń przy ulicy Stawnej 7/11, zostali objęci opieką medyczną przez Centrum Medyczne Komorniki mieszczące się przy ul. Stawnej 7 w Komornikach. Sytuacja ta spowodowana jest wygaśnięciem umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Deklaracje pacjentów zostały przekazane nowemu podmiotowi.
Jednocześnie przypominamy, że każdy pacjent może dwa razy w roku bezpłatnie zmienić lekarza rodzinnego składając deklarację. Można to zrobić osobiście w wybranej przychodni lub za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta
NOWOŚĆ W CMK!
Centrum Medyczne Komorniki oferuje Państwu możliwość wykonania badania USG i konsultacji radiologa.
Już dziś nasz kardiolog wykona echo serca.

Co to jest ultrasonografia?
Ultrasonografia jest badaniem obrazowym, dzięki któremu możemy zobaczyć wielkość oraz kształt narządów wewnętrznych. Jest to jedno z najbardziej podstawowych badań, które wykonuje się w celach diagnostycznych, między innymi po to, by ocenić stan pacjenta i podjąć decyzje na temat dalszego leczenia lub profilaktyki. Na obrazie USG widoczne są nie tylko same narządy, ale także wszelkie guzy, zmiany nowotworowe, mięśniaki, a w przypadku przyszłej mamy – płód.
Jak przebiega badanie USG?
Ultrasonografia opiera się na falach akustycznych o wysokiej częstotliwości. Choć ludzkie ucho nie może ich usłyszeć, mają one zdolność przenikania komórek naszego organizmu, ale nie działają na nie niekorzystnie, jak na przykład promienie rentgenowskie. Obraz badanego narządu wyświetlany jest na monitorze. Aby przewodzenie impulsów było łatwiejsze, fragment ciała poddawany diagnostyce smaruje się specjalnym żelem.
Jakie są rodzaje ultrasonografii?
Znamy wiele różnych rodzajów ultrasonografii, w zależności od tego, jaki fragment organizmu chcemy zobrazować. Najczęściej wykonuje się USG jamy brzusznej, piersi, tarczycy, węzłów chłonnych, serca (tzw. echo serca), ślinianek, stawu kolanowego lub ramiennego i wiele innych.


BEZPŁATNE Psychologiczne Pogotowie Covidowe
Gmina Komorniki zaprasza dzieci oraz dorosłych mieszkańców gminy do skorzystania z bezpłatnej pomocy psychologicznej. Dyżury będą się odbywać w CMK - środy, w godz. 16:00-18:00 - czwartki, w godz. 10:00-12:00. ZADZWOŃ I UMÓW SIĘ

Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić Ci wizyty w formie teleporady. To Ty wybierasz, jaką formę wizyty preferujesz.

Kiedy bezpośrednia wizyta
Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
- Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
- Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
- Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
- Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
- Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.
Kiedy teleporada
Korzystasz z teleporady, gdy:
- Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
- Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
- Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza
- zalecenia
- e-zwolnienie
- e-skierowanie
- zlecenie na test na koronawirusa
- e-receptę
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
Jakie obowiązki informacyjne ma placówka lecznicza
Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:
- w miejscu leczenia
- na stronie internetowej
- telefonicznie na Twoją prośbę.
Informacja powinna zawierać następujące dane:
- listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty
- system, przez który lekarze udzielają teleporad
- sposób ustalenia terminu teleporady
- sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia
- sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut)
- możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna
- instrukcje o:
- sposobie realizacji e-recepty
- sposobie realizacji e-skierowania
- sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne
- sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych
- możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
Termin realizowania teleporady
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
- nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
- w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Jak przebiega teleporada
- Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
- Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
- Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
- Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
- Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
Gdzie do lekarza
Jeśli Twoja przychodnia została zamknięta, skorzystaj z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ znajdziesz aktualne:
- listy poradni POZ, które udzielają teleporad
- wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.